Szeretettel köszöntelek a NetworkPLAZA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NetworkPLAZA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetworkPLAZA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NetworkPLAZA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetworkPLAZA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NetworkPLAZA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetworkPLAZA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NetworkPLAZA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Tovább hódítanak a hipermarketek és bevásárlóközpontok. A fejlesztők nagy lendülettel indultak el a vidék irányába, most az 50-60 ezer lakosú városokra koncentrálnak. Emellett megújulnak a hagyományos sétálóutcák, felértékelődnek a belvárosi projektek is.
Az ingatlanfejlesztés egy meglevő ingatlan értékét, használhatóságát növeli azzal, hogy hozzáadott értéket teremt egy ingatlanon, vagy ingatlanok csoportján. „A sikeres fejlesztés a fejlesztő számára, és a leendő végfelhasználó, illetve bérbevevő számára is hasznos, a vállalkozás pénzügyi eredménye mellett gazdagodik az épített környezet, és megfelelő ingatlantermékhez jutnak azok a vásárlók, illetve bérlők, akiknek igényeit, minőség és elhelyezkedés szerint kielégíti a megvalósított projekt" - emeli ki Dr. Mátyás László, a Hypo Alpe-Adria Leasing Zrt. ingatlanfejlesztési üzletágigazgatója.
A bevásárlóközpontok építésénél és működtetésénél a következő kritériumok alapvető fontosságúak:
- kedvező lokáció
- a bérlői mix kedvező megoszlása, az élelmiszer hiper- vagy szupermarket megléte
- "teljes bevásárlóközpont-koncepció“ és hozzáértő menedzsment
- a látogatási gyakoriság megfelelő értelmezése: a ”betérés” nem egyenlő a vásárlással
- állandó, professzionális kutatás, vásárlói elégedettség vizsgálat,
amely információt ad az erősségekről és gyengeségekről
- az egyes bevásárlóközpontokba látogatók átlagosan legalább egy másik
központot is rendszeresen felkeresnek, ezért nagyon fontos a
versenytársak ismerete, profiljuk, erősségeik és gyengeségeik
tanulmányozása.
A vásárlási szempontok alakulása: a vásárlói döntés tényezői
Az ingatlanfejlesztés során a fejlesztők és üzemeltetők nagy hangsúlyt
helyeznek a vásárlóerő, vásárlói szokások, konkurenciaelemzés, majd
nyitás után az elégedettségi vizsgálatok elvégzésére és folyamatos
frissítésére. A legfontosabb szempont a vásárlási helyszínek
kiválasztásában a termékek minősége és árszínvonala, illetve az üzlet választéka. Jellemzően a fogyasztók itt a minőség és az árszínvonal arányosságát várják el. Különböző fogyasztói megkérdezések eredménye szerint a választék, a frissesség, valamint a minőség is előkelő pozíciót ért el.
Az üzletek kiválasztásában szintén fontos szempont a lakóhelyhez vagy
munkahelyhez való közelség, ez különösen a napi bevásárlások esetében
merül fel. A legtöbben a kisebb önkiszolgáló boltokat keresik fel, a
vásárlók kétharmada legalább hetente egyszer vásárol ott. A
hipermarketeket inkább a nagyobb bevásárlások alkalmával keresik fel a
vásárlók, a heti-kétheti bevásárlók aránya éppen a vásárlók felét teszi
ki. A szakboltokba, piacokra szintén ritkábban járnak vásárolni az
emberek.
A kereskedelmi ingatlanfejlesztések piaca ennek megfelelően alakul: láthatóak a még mindig dinamikus plázafejlesztési és más nagy léptékű programok, miközben érezhetően elindult a belváros újraélesztése is.
Az üzletközpontok fajtái
A bevásárlóközpontok, üzletközpontok kínálata még bővülő, és az üzletek méretét is növekvő trend jellemzi - drága és olcsó helyeken egyaránt. Az üzletterületek növekedésének egyik oka, a nyugati mintájú bevásárlóudvarok elterjedése.
Ezen strip mall (külső megközelítésű bevásárlóközpont) típusú
üzletközpontok jellemzője, hogy az olcsóbb telkeken, a városszéli
forgalmasabb utak mentén épült földszintes üzletek alacsony bérleti díj
ellenében is nagy alapterületet biztosítanak az üzletek bérlői számára. A tér tehát egyre bővül a vásárlók körül, legyen az luxus vagy „pénztárcabarát” üzlet.
A plázák mini városközpontnak is tekinthető. Benne élelmiszer hiper-
vagy szupermarket, néhány kulcsfontosságú „mágnes” bérlő, gyakran több
mint 100 butik és kisebb áruház - a magyar piacon már jól ismert bérlői
mixszel. Fontos az eladótérhez mérten szükséges parkolószám biztosítása, sőt, magukat az üzleteket is úgy alakítják ki, hogy a vásárlók könnyedén megközelíthessék az egységek bejáratait, közvetlenül a parkolóból.
A hipermarketek és bevásárlóközpontok között vannak hasonlóságok,
alapvető különbség mutatkozik azonban abban, hogy nagyközönség hogyan
látja és értelmezi ezeket az egységeket. A bevásárlóközpontokban a fókusz a divaton, a szórakozáson és az életstíluson van,
míg a hipermarketekben az FMCG és a tartós fogyasztási cikkek igen
széles választéka található, voltaképpen egyetlen, sok hellyel
rendelkező nagyáruházban. Elhelyezkedésük is jelentősen eltér
egymástól, s bizonyos tekintetben a két formát nem kell versenytársnak tekinteni, mindkettő igen fontos funkciót tölt be a modern magyar kiskereskedelemben.
A bevásárlóközpont-fejlesztések trendjei – növekvő méret és vidéki expanzió
Az egyre látványosabb megaüzletek szaporodása mögött számos ok húzódik
meg. A kereskedelem terén hazánkban is egyértelmű a nemzetközi cégek
térnyerése, amelyek üzletstratégiáját sok esetben nemzetközi standardok
írják elő, így az üzlet pozicionálása, kialakítása során ehhez kell
alkalmazkodniuk. A márkára jellemző szabványok betartása alapvetően
meghatározza a hazai ingatlanfejlesztés irányát is. Gyakori igény akár
egymás melletti vagy mögötti területek egymásba nyitása egy-egy
bevásárlóközponton belül a megfelelő méretű egység eléréséhez.
Nemzetközi tapasztalatok alapján a hipermarketek és bevásárlóközpontok kb. 100.000-150.000 lakos esetén működtethetők gazdaságosan.
Ebből a szempontból Magyarországot mennyiségi aspektusból akár már most
is, de legkésőbb néhány év múlva telített piacnak tekinthetjük. A nagy
kereskedelmi vállalatok versenyében csak azok a magánvállalkozások maradhatnak életben, amelyek csatlakoznak valamelyik beszerzési társuláshoz. A hazai trendeket nézve a fővárosi beruházások korszaka után nagy lendülettel indultak el vidék irányába is a fejlesztők, és amint az 50-60 ezer lakosú városok piaca telítődik, a kínálat tovább mozdul a 20-30 ezres lélekszámú települések felé is.
A belvárosi kiskereskedelem trendjei – hagyományos sétálóutcák és nemzetközi márkák
Érdekes régi-új igényként jelenik meg, hogy a mai minőségtudatos
középkorosztály számára újraélesszék a hagyományosabb vásárlást
lehetővé tevő áruházakat (például a Skálát). Felmérések szerint sok
brand, vagy márkaüzlet ugyanakkor eddig azért maradt távol hazánktól,
mert nem volt lehetősége a márkanevéhez méltó nagyságú és színvonalú
üzlet megnyitására. A Váci utca, az Andrássy út, a Divatcsarnok, a
Dorottya utcai fejlesztés, az Opera környéke, a Deák Ferenc utca
újraéledése azt jelzi, hogy megújulnak a hagyományos sétáló- és bevásárlóutcák is.
Három-négy éve érzékelhető trend, hogy a korábban plázákba
“koncentrálódott” kereskedők is egyre nagyobb hajlandóságot mutatnak
arra, hogy megjelenjenek Budapest belvárosában, amely reklámérték,
üzletméret és forgalom szempontjából is ideálisabb helyszínt jelent egy
“flag ship” üzlet megnyitására. „Tekintve, hogy a különböző plázákban
100-350 négyzetméter között van ma az átlag üzletméret, érthető a nemzetközi brandek érdeklődése a belváros iránt.
Egy nemzetközi márka piacra lépése, és egy új flag ship üzlet
megnyitása esetében azt látjuk, hogy jellemzően 1-3 ezer négyzetméteres
üzlethelyiséget választanak” – magyarázza Mátyás László. Az utóbbi
időben például a New Yorker 2.000 négyzetméteres, míg a H&M 3.000
négyzetméteres reprezentatív belvárosi üzlethelyiséget nyitott, amely
jelzi a belvárosi projektek és helyek felértékelődését.
A nemzetközi márkák az ezer feletti négyzetméteres üzleteikben nagyobb
hatékonyságot produkáltak, mint a néhány száz négyzetméteresekben,
vagyis sikerült megnövelniük fajlagos forgalmukat. A növekvő árukínálat
és az üzlet prezentálásának erősödő igénye helyigényes. A
reprezentatív, reklámértékű belvárosi üzletek a konkurencia és a piac
felé is hatásos üzenetnek bizonyulnak, az üzletnagyság sokszor egy cég piacon betöltött szerepét is jelzi.
A nagyobb üzletterületek bérlői erősebb pozícióval is rendelkeznek a
tárgyalás során, így alacsonyabb bérleti díjat érhetnek el. A
területnövelés azonban önmagában nem tekinthető a siker zálogának, a
túl gyors területnövekedés áruellátási vagy infrastrukturális
zavarokhoz vezethet, amelyek végeredményben ellentétes hatást érnek el.
A kínálat bővülése, a hely és az időzítés is döntő tényező lehet. Ha
attraktív, bevezetett helyen nyílik egy bevásárlóközpont (pl.: ilyen
lesz a Budai Skála helyén), akkor a bérbeadó jó pozícióban van. Egy
kevéssé frekventált helyen a bérlők alkupozíciója erősebb lehet. A
bérlői mix szerencsés összetétele is fontos tényező a bérleti díjak
árszínvonalának alakulásában.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mi lesz a már épülő plázákkal?
Kukkantsunk be a világ plázaépítőinek tanácskozásába
Az Aréna Pláza moziünnepi kínálata
Ragály terjed a plázákban